SATYRYKON LEGNICA 2023 rys. Magdalena Wosik "Non omnis moriar"
Warszawa Miasto-Gospodarz UEFA EURO 2012TM – Przygotowania infrastrukturalne
OD CZERWCA DO MODLINA Budowa Lotniska Warszawa-Modlin nie zwalnia tempa. Pierwszy od kilkudziesięciu lat nowy polski port lotniczy do obsługi pierwszych pasażerów ma być gotowy w czerwcu, tuż przed rozpoczęciem UEFA EURO 2012™. Do dyspozycji gości będzie ponad 12 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni użytkowej. W ciągu ostatnich 15 miesięcy na przeznaczonych pod inwestycję 300 hektarach [...]
OD CZERWCA DO MODLINA
Budowa Lotniska Warszawa-Modlin nie zwalnia tempa. Pierwszy od kilkudziesięciu lat nowy polski port lotniczy do obsługi pierwszych pasażerów ma być gotowy w czerwcu, tuż przed rozpoczęciem UEFA EURO 2012™. Do dyspozycji gości będzie ponad 12 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni użytkowej. W ciągu ostatnich 15 miesięcy na przeznaczonych pod inwestycję 300 hektarach rozpoczęto m.in. modernizację stojących tam starszych budynków, budowę parkingów i dróg dojazdowych oraz remont istniejących hangarów. Prawie gotowa jest już 2,5-kilometrowa droga startowa – obecnie trwa montaż świateł i urządzeń nawigacyjnych. Najbardziej spektakularne prace prowadzone są przy budowie terminalu pasażerskiego, realizowanego według projektu Autorskiej Pracowni Architektury Kuryłowicz & Associates Sp. z o.o. Na parterze, przypominającego w przekroju wnętrze samolotu budynku znajdą się hale odlotów i przylotów, strefa komercyjna, hala odbioru bagażu i tzw. gate’y, czyli poczekalnie dla pasażerów z wyjściami na płytę postojową dla samolotów. Antresolę zajmą z kolei pomieszczenia biurowe, socjalne i techniczne. Budynek jest już zadaszony – 17 października w hali odlotów odbyło się uroczyste zawieszenie tradycyjnej wiechy. Po zakończeniu montażu elewacji we wnętrzu terminala prowadzone będą prace wykończeniowe oraz instalacyjne. Później realizujący inwestycję Mostostal Warszawa S.A. czekają testy wszystkich urządzeń, tak by zaraz po oddaniu obiektu do użytku mogli z niego korzystać pasażerowie. – Gotowość operacyjną osiągniemy w czerwcu. Najprawdopodobniej będziemy wówczas obsługiwali czartery, które „nie zmieszczą” się na Okęciu, choć zawsze istnieje szansa na to, że linie czarterowe same wybiorą nas jako lotnisko docelowe. Jeżeli chodzi o regularne połączenia to nastawiamy się dopiero na jesień. W środku sezonu przewoźnicy raczej nie zmieniają portu docelowego. Nasze lotnisko będzie mogło obsłużyć około 2 milionów pasażerów rocznie – powiedział prezes Lotniska Warszawa-Modlin, Piotr Okienczyc. Budowane kosztem około 300 milionów złotych lotnisko o przepustowości 2 milionów pasażerów będzie dopełnieniem stołecznego Portu Lotniczego im. F. Chopina. Oferta nowego portu ma być skierowana przede wszystkim do przewoźników niskokosztowych i czarterowych.