SATYRYKON LEGNICA 2023 rys. Xiaoqiang Hao (Chiny)
Przystanek Komunikacji Miejskiej na ostatniej prostej
Postępowanie koncesyjne na budowę i utrzymanie wiat przystankowych wkroczyło w ostateczną fazę. Zakończyły się negocjacje z potencjalnymi partnerami prywatnymi. Na złożenie ostatecznych ofert mają czas do 8 października. Zaproszenie do składania ostatecznych ofert otrzymało pięć podmiotów uczestniczących w rozmowach: 1. Clear Channel Sp. z o.o., 2. JC DECAUX Polska Sp. z o.o., 3. Konsorcjum Universum Digital Sp. z [...]
Postępowanie koncesyjne na budowę i utrzymanie wiat przystankowych wkroczyło w ostateczną fazę. Zakończyły się negocjacje z potencjalnymi partnerami prywatnymi. Na złożenie ostatecznych ofert mają czas do 8 października.
Zaproszenie do składania ostatecznych ofert otrzymało pięć podmiotów uczestniczących w rozmowach:
1. Clear Channel Sp. z o.o.,
2. JC DECAUX Polska Sp. z o.o.,
3. Konsorcjum Universum Digital Sp. z o.o. oraz UPG Warszawa Sp. z o.o.,
4. Konsorcjum Stroer Polska Sp. z o.o. oraz Art. Marketing Syndicate S.A.,
5. Konsorcjum CAM Polski Outdoor Sp. z o.o. oraz CAM Media S.A.
Dokumenty, wraz z ostatecznym opisem warunków koncesji oraz wzorem umowy, zostały przesłane do oferentów w czwartek, 26 lipca. Firmy mają czas na przygotowanie ofert do 8 października 2012 r. Następnie, po przeprowadzeniu oceny ofert, Miasto zawrze umowę koncesji z tym podmiotem, który złożył najkorzystniejszą ofertę zgodnie z ustalonymi kryteriami oceny – zawierającą najkrótszy okres koncesji i najkorzystniejszy dla miasta udział w przyszłych zyskach z projektu.
W rezultacie w pierwszym roku na ulicach Warszawy zostanie wymienionych 180 wiat, a w ciągu 3 lat od zawarcia umowy na stołecznych ulicach pojawi się w sumie 1580 nowych wiat przystankowych i innych elementów wyposażenia.
Projekt „Przystanek Komunikacji Miejskiej” ma na celu wymianę wiat przystankowych w Warszawie przy udziale partnera prywatnego. Jest to pierwszy projekt m.st. Warszawy, którego podstawą jest Ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi z 2009 r. Dzięki tej współpracy w stolicy staną nowe, eleganckie wiaty przystankowe.
Do wymiany jest 1580 wiat w całej Warszawie. Około 625 przystanków zlokalizowanych w Śródmieściu i dzielnicach ościennych zostanie wyposażonych w wiaty zgodne z projektem wskazanym przez m.st. Warszawę. Na pozostałych przystankach (ok. 955) będą mogły stanąć wiaty z seryjnej produkcji, zaproponowane przez partnera prywatnego, zaakceptowane uprzednio przez miasto. Na obszarach objętych nadzorem konserwatorskim oraz w miejsce wiat z produkcji seryjnej, partner prywatny będzie mógł zainstalować wiaty wg trzeciego projektu, tzw. konserwatorskiego.
Przygotowanie projektu rozpoczęto od przeprowadzenia w 2006 roku konkursu z dziedziny wzornictwa przemysłowego pt. ”Przystanek dla Warszawy”. Konkurs wygrało Towarzystwo Projektowe, które jest także autorem sprawdzonego Miejskiego Systemu Informacji w Warszawie. „Wiata i inne elementy przystanku wybrane w konkursie są nowatorskie, nowoczesne, a jednocześnie spełniają trudne wymogi funkcjonalne. Wraz z przystankami zamontowane będzie oświetlenie wiat oraz dodatkowe wyposażenie – słupki przystankowe, stojaki rowerowe, ławki. W rezultacie, dzięki projektowi uporządkowana zostanie część przestrzeni publicznej” – mówi Tomasz Gamdzyk, naczelnik Wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej, będący przewodniczącym komisji prowadzącej postępowanie.
W czasie trwania umowy koncesji, wybrany partner prywatny będzie odpowiadał za utrzymanie i konserwację wiat. Partner prywatny – koncesjonariusz – w zamian za nowe wiaty otrzyma prawo do korzystania z atrakcyjnych powierzchni reklamowych umieszczonych na wymienionych przystankach. Na wiatach zostaną zamontowane nośniki reklamowe. Korzyści finansowe pobierane z powierzchni reklamowych umieszczonych na przystankach będą jedyną formą wynagrodzenia koncesjonariusza. Miasto nie przewiduje żadnej formy dofinansowania przedsięwzięcia z własnego budżetu.
Procedura postępowania o udzielenie koncesji w znaczny sposób różni się od tradycyjnie stosowanych trybów zamówień publicznych, ponieważ pozwala na prowadzenie postępowania w sposób mniej sformalizowany przy jednoczesnym zachowaniu podstawowych zasad udzielenia zamówienia (równego traktowania i uczciwej konkurencji.) Różnice stanowią przede wszystkim możliwość negocjacji z oferentami, które mogą doprowadzić do określenia potrzeb i wymagań stron oraz elastyczne podejście do kwestii oceny formalnej koncesjonariuszy.