Oddział Warszawski
tel. 22 826 79 45
sdrp.warszawa@dziennikarzerp.pl

Czytanie sztuki Bogusława Schaeffera SEN i NIE w Instytucie Teatralnym

23 listopada 2023

27 listopada o godz. 19.00 w Instytucie Teatralnym rozpocznie się czytanie peformatywne tekstu „Sen i nie” Bogusława Schaeffera. Patronat medialny sprawuje polska sekcja AICT/ Klub Krytyki Teatralnej SDRP. Wstęp wolny

SEN_I_NIE_PLAKAT maly

 

SEN I NIE” Bogusława Schaeffera to niepozbawiona humoru opowieść o idealnej, rozkochanej w literaturze rodzinie (Izabella Bukowska-Hądzyńska-matka, Waldemar Barwiński-ojciec, Piotr Kramer-syn, Malwina Laska-córka), do której pewnego dnia wkracza tajemniczy Mentor (Oskar Hamerski).  

Sztuka napisana jest – jak zastrzega autor – „w formie koncertu instrumentalnego”. Zabieg ten z założenia sprawia, że tekst balansuje gdzieś między muzyką a teatrem. Schaeffer celowo zawiesza artystyczny kompas między nutą a słowem, interpunkcją a rytmem, emocją a melodią, a nawet – między aktorem wcielającym się w daną postać a wykonującym partię solową instrumentem…

Jest to sztuka – jak solidny koncert – wirtuozowska.” – mówi autor. I dodaje: „Składa się ona – jak koncert – z trzech części (…) i scen, które pozwoliłem sobie opisać za pomocą włoskich określeń, nawiązując i w tym do muzycznego zwyczaju. Muzykę wypełnić tu może materiał przeróżny: od przyjaznej dla ucha nastrojowości aż po szaleńczą agresję”.

Sztukę „SEN I NIE” Bogusław Schaeffer „komponuje” w roku 1998. Jak dramat wybrzmi dzisiaj? Czy taki rodzaj formalnej zabawy z widzem wciąż ma szansę powodzenia? Jak mówi reżyserka, Magdalena Małecka-Wippich:  

SEN i NIE” ma w sobie coś bardzo dojmującego. Zagubienie postaci, zrytmizowane potoki słów, i jakiś szaleńczy, spajający to wszystko rytuał – są czymś więcej niż tylko zabawą formalną. Sztuka wciąga, nie daje spokoju. Jej treść, chwilami surrealistyczna i nieokrzesana, a przy tym bogata w kulturowe odniesienia, zaskakuje w finale swoją aktualnością”.

Prezentacja dramatu „Sen i nie” będzie nawiązywać formą do koncertu instrumentalnego. Wydarzenie będzie miało charakter performatywny, co oznacza, że publiczność zobaczy kierunek w jakim mógłby rozwinąć się pełnowymiarowy spektakl. Oprócz reżyserskiego odczytania tekstu zostanie również specjalnie na tę okazję przygotowana oprawa multimedialna, muzyczna i scenograficzna.

Wstęp wolny.

REŻYSERIA

Magdalena Małecka-Wippich

WYSTĘPUJĄ

MATKA – Izabella Bukowska-Chądzyńska 

OJCIEC – Waldemar Barwiński

CÓRKA – Malwina Laska

SYN – Piotr Kramer

MENTOR – Oskar Hamerski

SCENOGRAFIA I KOSTIUMY

Barbara Niestrawska

PROJEKCJE

Jagoda Chalcińska

OPRACOWANIE MUZYCZNE

Albert Stensen

ASYSTENTKA REŻYSERA

Agata Walencik

PRODUKCJA

Fundacja Przyjaciół Sztuk Aurea Porta – Krystyna Gierłowska

KOPRODUCENT

Eryk Więcławski 

PARTNER PROJEKTU

Instytut Teatralny

Legalna Kultura

PATRONI MEDIALNI

Dziennik Teatralny, AICT, Polmic

Dofinansowano z budżetu państwa ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Tagi:

kalendarz-btn

ŚRODA 25 grudnia 2024
  • Eugenii, Anastazji
  • 1815
    Gen. J. Zajączek został namiestnikiem Królestwa Polskiego
  • 1932
    Rozgłośnia BBC nadała pierwszą audycję zarejestrowaną na taśmie magnetycznej
  • BOŻE NARODZENIE

byli-z-nami

Copyright © 2004-2013 Stowarzyszenie Dziennikarzy RP Oddział Warszawski