SATYRYKON LEGNICA 2023 rys. Xiaoqiang Hao (Chiny)
Czytanie sztuki Bogusława Schaeffera SEN i NIE w Instytucie Teatralnym
27 listopada o godz. 19.00 w Instytucie Teatralnym rozpocznie się czytanie peformatywne tekstu „Sen i nie” Bogusława Schaeffera. Patronat medialny sprawuje polska sekcja AICT/ Klub Krytyki Teatralnej SDRP. Wstęp wolny
„SEN I NIE” Bogusława Schaeffera to niepozbawiona humoru opowieść o idealnej, rozkochanej w literaturze rodzinie (Izabella Bukowska-Hądzyńska-matka, Waldemar Barwiński-ojciec, Piotr Kramer-syn, Malwina Laska-córka), do której pewnego dnia wkracza tajemniczy Mentor (Oskar Hamerski).
Sztuka napisana jest – jak zastrzega autor – „w formie koncertu instrumentalnego”. Zabieg ten z założenia sprawia, że tekst balansuje gdzieś między muzyką a teatrem. Schaeffer celowo zawiesza artystyczny kompas między nutą a słowem, interpunkcją a rytmem, emocją a melodią, a nawet – między aktorem wcielającym się w daną postać a wykonującym partię solową instrumentem…
„Jest to sztuka – jak solidny koncert – wirtuozowska.” – mówi autor. I dodaje: „Składa się ona – jak koncert – z trzech części (…) i scen, które pozwoliłem sobie opisać za pomocą włoskich określeń, nawiązując i w tym do muzycznego zwyczaju. Muzykę wypełnić tu może materiał przeróżny: od przyjaznej dla ucha nastrojowości aż po szaleńczą agresję”.
Sztukę „SEN I NIE” Bogusław Schaeffer „komponuje” w roku 1998. Jak dramat wybrzmi dzisiaj? Czy taki rodzaj formalnej zabawy z widzem wciąż ma szansę powodzenia? Jak mówi reżyserka, Magdalena Małecka-Wippich:
„SEN i NIE” ma w sobie coś bardzo dojmującego. Zagubienie postaci, zrytmizowane potoki słów, i jakiś szaleńczy, spajający to wszystko rytuał – są czymś więcej niż tylko zabawą formalną. Sztuka wciąga, nie daje spokoju. Jej treść, chwilami surrealistyczna i nieokrzesana, a przy tym bogata w kulturowe odniesienia, zaskakuje w finale swoją aktualnością”.
Prezentacja dramatu „Sen i nie” będzie nawiązywać formą do koncertu instrumentalnego. Wydarzenie będzie miało charakter performatywny, co oznacza, że publiczność zobaczy kierunek w jakim mógłby rozwinąć się pełnowymiarowy spektakl. Oprócz reżyserskiego odczytania tekstu zostanie również specjalnie na tę okazję przygotowana oprawa multimedialna, muzyczna i scenograficzna.
Wstęp wolny.
REŻYSERIA
Magdalena Małecka-Wippich
WYSTĘPUJĄ
MATKA – Izabella Bukowska-Chądzyńska
OJCIEC – Waldemar Barwiński
CÓRKA – Malwina Laska
SYN – Piotr Kramer
MENTOR – Oskar Hamerski
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY
Barbara Niestrawska
PROJEKCJE
Jagoda Chalcińska
OPRACOWANIE MUZYCZNE
Albert Stensen
ASYSTENTKA REŻYSERA
Agata Walencik
PRODUKCJA
Fundacja Przyjaciół Sztuk Aurea Porta – Krystyna Gierłowska
KOPRODUCENT
Eryk Więcławski
PARTNER PROJEKTU
Instytut Teatralny
Legalna Kultura
PATRONI MEDIALNI
Dziennik Teatralny, AICT, Polmic
Dofinansowano z budżetu państwa ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.