SATYRYKON LEGNICA 2023 rys. Magdalena Wosik "Non omnis moriar"
Warszawa Miasto-Gospodarz UEFA EURO 2012TM – Newsletter
TOP NEWS Z CENTRUM NA LOTNISKO PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kosztem ponad 300 milionów złotych budują nową linię kolejową, która umożliwi dojazd z Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina do dworca Warszawa Centralna w zaledwie kilkanaście minut. Zgodnie z planem prace zakończą się w lutym przyszłego roku, a pierwsi pasażerowie pojadą nową trasą trzy miesiące [...]
TOP NEWS
Z CENTRUM NA LOTNISKO
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kosztem ponad 300 milionów złotych budują nową linię kolejową, która umożliwi dojazd z Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina do dworca Warszawa Centralna w zaledwie kilkanaście minut. Zgodnie z planem prace zakończą się w lutym przyszłego roku, a pierwsi pasażerowie pojadą nową trasą trzy miesiące później. To wspaniała wiadomość w kontekście UEFA EURO 2012™! Łączna długość wybudowanej linii kolejowej ma osiągnąć ponad 1,9 km. Inwestycja obejmuje przede wszystkim budowę łącznicy od przystanku osobowego Warszawa Służewiec do stacji pod Terminalem II na lotnisku. Projekt przewiduje również wykończenie i wyposażenie podziemnej stacji kolejowej, przebudowę docelowego przystanku osobowego Warszawa Służewiec i modernizację toru nr 1 linii kolejowej nr 8 wraz z siecią trakcyjną. Długość przebudowanego toru wyniesie ponad 1,2 km. Oczywiście, nie obejdzie się bez budowy obiektów i wykonania wszystkich instalacji umożliwiających eksploatację nowego i modernizowanego połączenia. W stu procentach ukończono już konstrukcję tunelu, ale przed wykonawcą inwestycji jeszcze sporo pracy. W najbliższych miesiącach wewnątrz dojdzie m.in. do zakończenia budowy sieci trakcyjnej oraz połączenia torów. Z estetycznego punktu widzenia kluczowe będzie wykończenie stacji na lotnisku. Głównym celem inwestycji jest lepszy dostęp do lotniska dla osób podróżujących z lub do centrum Warszawy, poprzez stworzenie alternatywnego dla przeciążonej komunikacji drogowej połączenia kolejowego. Dzięki niej na lotnisko Chopina szybko i komfortowo można będzie dojechać m.in. z dworca Warszawa Centralna, na którym zatrzymują się pociągi ekspresowe i pospieszne w relacjach łączących stolicę ze wszystkimi ważniejszymi miastami kraju. W 2008 roku zakończono pierwszą część modernizacji ponad 8-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 8 między Warszawą Zachodnią i portem lotniczym. Efektem tych prac było zwiększenie prędkości jazdy do 80 km/h oraz wybudowanie przystanków osobowych Warszawa Żwirki i Wigury i Warszawa Al. Jerozolimskie. Prace na budowie łącznicy między linią kolejową nr 8 i lotniskiem rozpoczęły się pod koniec 2009 roku.
Przygotowania infrastrukturalne
OKNO NA ŚWIAT
Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce i jednym z największych w Europie Środkowej. Obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy i towarowy. Jako jedyny port lotniczy w Polsce i Ukrainie uznawany jest przez UEFA za w pełni przygotowane do obsługi turnieju UEFA EURO 2012™. W tym roku na lotnisku otwarto dwa nowe pirsy, które powiększyły powierzchnię terminala o ponad 18 tys. m kw. Jednocześnie liczba wyjść (gates) zwiększyła się z 28 do 45, a liczba rękawów pasażerskich z 16 do 23. Obecnie obiekt ten należy pod tym względem do czołówki portów w tej części Europy. W sierpniu zakończono gruntowny remont drogi startowej nr 1. Dzięki wzmocnieniu nośności nawierzchni można teraz przyjmować regularnie wszystkie największe samoloty pasażerskie (włącznie z B747-8 i A380). Dobiega końca remont jednej z płyt postojowych i drogi kołowania – prace mają się zakończyć jeszcze w tym roku. Na początku października na parkingu przed terminalem rozpoczęła się budowa pięciogwiazdkowego hotelu marki Renaissance, który ma być gotowy w połowie 2013 roku. Mniej więcej w tym samym czasie powstanie także hotel klasy ekonomicznej Hampton by Hilton, zlokalizowany w odległości około 1 km od terminala. Na lotnisku trwają ponadto prace przy budowie scentralizowanej infrastruktury paliwowej. Ta inwestycja pozwoli zwiększyć konkurencję wśród dostawców paliwa (obecnie w porcie działa tylko jeden dostawca), a także przełoży się na obniżenie cen biletów i pojawienie się nowych przewoźników (kilka linii wyraziło zainteresowanie uruchomieniem połączeń z/do Warszawy pod warunkiem obniżenia cen paliwa). W sierpniu przyszłego roku, już po zakończeniu UEFA EURO 2012™, zostanie zamknięta do przebudowy stara część Terminala A (dawniej Terminal 1). W ciągu dwóch lat budynek przejdzie gruntowną modernizację i zostanie zintegrowany z częścią istniejącą od 2008 roku. To jeszcze nie koniec! Na 2013 rok planowany jest remont drogi startowej nr 3 wraz z budową nowych dróg szybkiego zjazdu. Te dwie ostatnie inwestycje pozwolą zwiększyć przepustowość lotniska z 15 do około 20 mln pasażerów rocznie. W sumie do 2015 roku na lotnisku zrealizowane zostaną inwestycje o łącznej wartości 1,2 mld zł. W ubiegłym roku z usług Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina skorzystało ponad 8,7 mln pasażerów, czyli blisko połowa całkowitego ruchu pasażerskiego w Polsce. Na lotnisku operuje 27 regularnych przewoźników (w tym trzech niskokosztowych), którzy w sezonie zimowym 2011/12 obsługują połączenia do 77 portów w 38 krajach na czterech kontynentach.
LOTNISKO W BUDOWIE
Z każdym tygodniem budowany na Lotnisku Warszawa/Modlin terminal pasażerski zmienia swoje oblicze. Obiekt już jest zamknięty ze wszystkich stron i przybrał ostateczny kształt zewnętrzny. Teraz najważniejsze są prace wykończeniowe. Nie przeszkodzi im nawet najbardziej surowa zima, ponieważ budynek będzie ogrzewany. Terminal jest sukcesywnie ocieplany. W środku z każdym dniem rośnie liczba ścianek działowych. Po zakończeniu zadaszania patia robotnicy finalizują montaż systemów wentylacyjnych, grzewczych i elektrycznych. Tempa nabierają także prace przy sortowni bagażu – uruchamiane są mechaniczne bramy i montowany jest system bagażowy BHS, czyli taśmy rozprowadzające walizki podróżnych. Bardzo zaawansowane są również prace w części lotniskowej portu. Przebudowywane są drogi kołowania oraz płyta postojowa i płyta do odladzania statków powietrznych. Jednocześnie prowadzone są roboty przy poboczach na jednym z progów startowych, powstaje droga techniczna lotniska i kanalizacja deszczowa. Jeszcze przed końcem roku droga startowa na całej długości będzie miała nowe oznakowanie.
Komunikacja
MODERNIZACJA TOROWISK
Warszawa stawia na rozwój transportu szynowego, systematycznie modernizując infrastrukturę tramwajową. Z ostatnich inwestycji na szczególną uwagę zasługują te realizowane na Pradze Północ i Południe. Jeszcze niedawno prace były prowadzone na ciągu ulic Targowej i Grochowskiej, a obecnie dobiegają końca w alei Zielenieckiej. Inwestycja, która ma bezpośredni związek z organizacją UEFA EURO 2012™, prowadzona jest z rozmachem. Obejmuje m.in. wymianę torowiska na nowoczesne o podwyższonej trwałości, modernizację węzłów rozjazdowych przy Dworcu Wileńskim, ul. Kijowskiej i al. Zielenieckiej, przebudowę pętli tramwajowej al. Zieleniecka, modernizację sieci trakcyjnej na całej trasie, usprawnienie sterowania ruchem oraz przebudowę przystanków z instalacją elektronicznego systemu informacji pasażerskiej. Prace są dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej. Modernizacja trasy tramwajowej Dworzec Wileński – Stadion Narodowy – rondo Waszyngtona to kolejna w ostatnich latach kluczowa dla Warszawy inwestycja po remontach torowisk w Alejach Jerozolimskich (2007) i na Trasie WZ (2009) oraz budowie linii tramwajowej na Boernerowo (2011). Inwestycje nie kończą się na modernizacji infrastruktury, ale obejmują również nowy tabor. Trwa dostawa tramwajów Pesa 120Na „Swing” – jednoprzestrzennych, niskopodłogowych pojazdów, wyposażonych w klimatyzację i monitoring. Spółka Tramwaje Warszawskie dokonała zakupu 168 takich pojazdów. Aż 120 z nich wyjedzie na szyny jeszcze przed mistrzostwami Europy.
Bezpieczeństwo
Z MYŚLĄ O OBCOKRAJOWCACH
Straż Miejska m.st. Warszawy konsekwentnie inwestuje w swoich funkcjonariuszy, kierując ich na naukę języków obcych. Od połowy 2007 roku biorą oni udział w dobrowolnych szkoleniach, których całkowity koszt pokrywa pracodawca. W tym roku kolejnych 100 strażników szlifuje język angielski i rosyjski. Znajomość języków ma być szczególnie pomocna podczas UEFA EURO 2012™, kiedy w stolicy pojawią się tłumy zagranicznych kibiców i turystów. Ktoś zawsze może potrzebować pomocy, dlatego straż będzie starała się w najbardziej newralgiczne miejsca, takie jak centrum czy okolice Stadionu Narodowego, kierować funkcjonariuszy, którzy przynajmniej na poziomie podstawowym będą znać język obcy. Pierwszeństwo w udziale w szkoleniach z angielskiego i rosyjskiego mają strażnicy patrolujący stołeczne ulice i funkcjonariusze przyjmujący zgłoszenia na numer alarmowy straży miejskiej – 986. Część z nich kontynuuje naukę na wyższych poziomach, część dopiero rozpoczyna językową przygodę. Firma organizująca szkolenia przygotowuje programy dla osób o różnym poziomie zaawansowania. Dostosowuje je do specyfiki pracy strażników miejskich. Znajomość języków ułatwi strażnikom podejmowanie skutecznych interwencji nie tylko w trakcie UEFA EURO 2012™ – ze względu na specyfikę dużego miasta i duży ruch turystyczny takie umiejętności przydają się im w codziennej pracy.
Zakwaterowanie
ZAMIESZKAĆ W WARSZAWIE
Uczestnicy UEFA EURO 2012™ czekają na losowanie grup finałowych. Gdzie zamieszkają najlepsze reprezentacje Starego Kontynentu turnieju? Jedną z czterech rekomendowanych przez UEFA opcji w województwie mazowieckim jest Centrum Pobytowe Warszawa, ze stadionem miejskim Polonii i Hotelem Le Meridien Bristol. Pięciogwiazdkowy hotel w centrum ma do dyspozycji drużyn narodowych 205 pokoi łączących komfort z subtelną elegancją. Niepowtarzalność klimatu wnętrz tworzą unikalne wystroje, wysokie sufity, francuskie drzwi i balkony. Uroku dodają grafiki, kryształowe żyrandole i secesyjne meble. Każdy pokój wyposażony jest w dostęp do Internetu, sejf, telewizję kablową z kanałami filmowymi i klimatyzację. Na piłkarzy czekają także sale konferencyjne oraz klub fitness, w którym znajdą m.in. basen, saunę turecką i miejsce do masażu. Stadion Polonii, treningowe zaplecze Centrum Pobytowego Warszawa, spełnia wszystkie wymogi UEFA. Obiekt wyposażony jest w boisko o standardowych wymiarach z możliwością odbywania otwartych i zamkniętych sesji treningowych. Na trybunach może zasiąść 6000 osób. Od hotelu dzieli go 10 minut jazdy autokarem. Tyle samo będą potrzebowali piłkarze na dotarcie z Le Meridien Bristol na Stadion Narodowy. Dojazd na lotnisko powinien im zająć około 25 minut.
UEFA EURO 2012™ – święto kibiców
INFORMACJA I USŁUGI
Service Point na Dworcu Centralnym to punkt informacyjno-usługowy, w którym można zasięgnąć informacji turystycznej, wypożyczyć samochód i dowiedzieć się jak przemieszczać się po Warszawie komunikacją miejską. W przyszłości będzie tam również informacja Dworca Polskiego. Informacja kolejowa znajduje się w ciągu kasowym na hali głównej. Punkt mieści się w szklanym pawilonie usytuowanym w hali głównej dworca od strony pętli autobusowej. Czynny jest codziennie w godzinach 8:00 – 20:00. Dziennie korzysta z niego średnio 150 – 200 osób, a w długie weekendy czy podczas imprez masowych znacznie więcej. Rolą Service Point jest pomoc w poruszaniu się nie tylko po dworcu i po Warszawie, lecz także drobne usługi jak m.in. zamówienie taksówki, rezerwacja miejsca w hotelu, czy wynajem samochodu. Jego pracownicy udzielają informacji przede wszystkim po polsku i angielsku, ale też przynajmniej w stopniu komunikatywnym posługują się: francuskim, niemieckim, rosyjskim, włoskim, hiszpańskim, a nawet hebrajskim. Pracownik Informacji Turystycznej podpowie gościom, gdzie znajdują się największe atrakcje turystyczne Warszawy, wręczy mapkę, informator o najważniejszych wydarzeniach kulturalnych w mieście i doradzi jak spędzić czas wolny. Przedstawiciel ZTM poinformuje jakim środkiem transportu najlepiej dotrzeć do wybranego punktu docelowego, gdzie znajduje się najbliższy przystanek i jaki kupić bilet na przejazd. Z kolei wypożyczalnia samochodów Express – ekspresowo podstawi podróżnemu samochód – auta na wynajem czekają kilkanaście metrów od Service Point. Wkrótce każdy duży dworzec kolejowy w Polsce będzie miał swój Service Point. W pierwszej kolejności pojawią się one w obiektach zmodernizowanych. Nie będą to jednak punkty z informacjami o usługach przewoźników i połączeniach pociągami. Do tego celu nadal będą służyły informacje kolejowe.
Wokół turnieju
WIRTUALNY SPACER
Stadion Narodowy niezmiennie otwarty na kibiców. Od kilkunastu miesięcy na stronie internetowej Stadionu Narodowego w Warszawie można wirtualnie śledzić postęp prac na największej polskiej arenie UEFA EURO 2012™. W listopadzie br. dodano kolejnych sześć panoram sferycznych. Niezapomniany spacer gwarantowany! Wirtualna przechadzka rozpoczyna się na schodach zewnętrznych, po których kibice mogą przedostać się z dolnej promenady na górną, a następnie na górny poziom trybun. Inna panorama pokazuje co dzieje się na płycie boiska. Istnieje również możliwość spojrzenia na płytę z miejsca o bardzo dobrej widoczności – strefy wyjścia z restauracji zlokalizowanej na poziomie +4. Stadion można również zobaczyć z perspektywy mostu i al. Ks. J. Poniatowskiego oraz drogi łączącej Stadion Narodowy z Rondem Waszyngtona. Obsługa panoram jest intuicyjna. Użytkownikom udostępniono opcje zmniejszania i powiększania obrazu oraz przemieszczania się w dowolnym kierunku. Wystarczy umieścić kursor myszki na obrazie panoramy i trzymając wciśnięty lewy klawisz myszki przesunąć go w dowolnym kierunku. Dla lepszego efektu wizualnego koniecznie trzeba przełączyć panoramę na widok pełnoekranowy.
PRESTIŻ DLA STOLICY
Międzynarodowe Centrum Nadawcze (IBC) to telewizyjne serce każdej ważnej imprezy sportowej. Podczas UEFA EURO 2012™ głównym miejscem działań związanych z produkcją sygnału ze wszystkich meczów turnieju będzie Warszawa, a bardziej precyzyjnie – Centrum EXPO XXI. To właśnie do umiejscowionego w obiekcie przy ul. Prądzyńskiego IBC będzie przekazywany sygnał telewizyjny z każdego stadionu w Polsce i na Ukrainie. Dopiero stamtąd będzie on dystrybuowany do wszystkich partnerów nadawczych, a dalej do widzów na całym świecie. Budowa IBC ma się rozpocząć w drugiej połowie marca. W połowie maja, kiedy w stolicy pojawią się pierwsi partnerzy nadawczy, powinno już w pełni funkcjonować. W sumie podczas mistrzostw centrum będzie stanowiło siedzibę dla 32 nadawców z 23 krajów, a pracować w nim ma około 1000 osób. Powierzchnia centrum obejmie ponad 14 000 m kw. (dla porównania – powierzchnia pełnowymiarowego boiska piłkarskiego to ponad 7100 m kw.), na których znajdą się m.in. studia telewizyjne, zaplecze produkcyjne, biura, sklepy, restauracje i bankomaty. Na temat planów budowy IBC wiadomo już wszystko. Kilka ciekawostek – w środku będzie m.in. 270 drzwi, 42 000 m przewodów elektrycznych, 199 klimatyzatorów i 655 krzeseł biurowych. Ogromną zaletą IBC będzie lokalizacja – Centrum EXPO XXI usytuowane jest w odległości zaledwie 3 km od ścisłego centrum Warszawy i Dworca Centralnego. Dojazd do lotniska im. Fryderyka Chopina na Okęciu zajmuje tylko 25 minut. Do wszystkich położonych w centrum 4- i 5-gwiazdkowych hoteli goście mogą dostać się w zaledwie kilka minut. Centrum EXPO XXI oddano do użytku we wrześniu 2001 roku. Od tej pory jest nieprzerwanie miejscem organizacji imprez targowych, wystaw, konferencji, kongresów, seminariów, bankietów, pokazów mody i koncertów. Obiekt ma powierzchnię 17 000 m kw.
Warto zobaczyć
NIE TYLKO NA SPACER
Na kibiców i turystów, którzy podczas UEFA EURO 2012™ zdecydują się odwiedzić stolicę Polski, czeka ponad 76 hektarów przyrody w samym centrum miasta. Ale zespół pałacowo-ogrodowy Łazienki Królewskie to nie tylko piękne alejki spacerowe. Na odwiedzających czekają także zabytkowe budowle, w których mieszczą się interesujące muzea i galerie. Łazienki są dziś miejscem wydarzeń o charakterze kulturalnym, naukowym i rozrywkowym. Nieprzerwanie od 1959 roku w sezonie letnim pod pomnikiem Fryderyka Chopina odbywają się bezpłatne koncerty fortepianowe, ściągające tłumy turystów i melomanów. Najważniejszym budynkiem ogrodu, i jednym z symboli stolicy, jest pałac Na Wyspie (letnia rezydencja ostatniego króla Polski Stanisława Augusta). Na uwagę zasługuje także, utrzymany w stylu wczesnego klasycyzmu, pałac Myślewicki, z charakterystycznym zarysem skrzydeł i dachem, wzorowanym na sztuce chińskiej. Z kolei, w usytuowanym przy tzw. Promenadzie Królewskiej Białym Domu zachowały się oryginalne wnętrza z XVIII-wiecznymi, tapetami chińskimi, gabinet w formie altany z malarską dekoracją Jana Bogumiła Plerscha i jedyna w swoim rodzaju, XVIII-wieczna sypialnia, ozdobiona malowidłami strzelb i ptactwa do odstrzału. Podczas wizyty w ogrodzie nie można pominąć Starej Pomarańczarni. W jej skrzydle znajduje się Teatr Stanisławowski, z bogato ozdobionym wnętrzem, odzwierciedlającym wytworny gust króla. Ten dawny dworski teatr do dziś pełni funkcję kameralnego, artystycznego przybytku. Odbywają się tu wyjątkowe spektakle, koncerty i spotkania. Widowiskową funkcję nadal zachowuje też, wzorowany na antycznych budowlach, nieduży amfiteatr, otwarty w rocznicę elekcji króla Stanisława Augusta (7 września 1791 roku). Oryginalnym rozwiązaniem jest oddzielenie widowni od sceny wodą. Obok pałacu Na Wyspie znajduje się Wielka Oficyna, zwana także Podchorążówką. To właśnie w tym budynku Piotr Wysocki wezwał podchorążych do broni, rozpoczynając powstanie listopadowe. Obecnie jest to siedziba Muzeum Wychodźstwa Polskiego. A to przecież nie koniec atrakcji. Pozostają jeszcze m.in. Świątynia Diany, Świątynia Egipska, Nowa Pomarańczarnia, Stara Kordegarda czy Koszary Kantonistów, w których mieści się dziś Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa. Wszystko to w pięknym, zróżnicowanym pod względem stylistycznym ogrodzie. Zapraszamy!
To i owo
SPONSOR MISTRZOSTW
Bank Pekao SA został Sponsorem Narodowym Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012™ i Oficjalnym Bankiem tych mistrzostw w Polsce. Zgodnie z umową podpisaną z Europejską Unią Piłkarską członek międzynarodowej grupy UniCredit będzie odpowiedzialny za wszystkie transakcje finansowe i obsługę rachunków związanych z turniejem w naszym kraju. Jako oficjalny sponsor mistrzostw Europy Bank Pekao SA zyska wiele praw, w tym możliwość uruchomienia promocji biletowej dla swoich klientów. Czołowa polska instytucja finansowa, mająca ponad tysiąc placówek i obsługująca 4,5 miliona osób, będzie również reklamowana w oficjalnych miejscach związanych z turniejem. Bank Pekao SA został drugim narodowym sponsorem mistrzostw w Polsce – w marcu tego roku podobny kontrakt podpisała firma E. Wedel. Program komercyjny UEFA EURO 2012™ obejmuje dziesięciu sponsorów z globalnymi prawami oraz po czterech sponsorów z Polski i Ukrainy, których prawa ograniczone są do ich terytoriów.
STOŁECZNI PRZYJACIELE TURNIEJU
Piosenkarze Patrycja Markowska i Muniek Staszczyk oraz kabareciarz Robert Górski przedstawicielami Warszawy w Klubie Przyjaciół UEFA EURO 2012™. Zgodnie z regulaminem UEFA prezydent każdego z czterech polskich Miast-Gospodarzy mógł wskazać i mianować trzech Przyjaciół swojego miasta. UEFA EURO 2012™ to nie tylko święto najpopularniejszej dyscypliny sportowej na świecie, jaką bez wątpienia jest piłka nożna. To także wielka szansa promocyjna dla naszego kraju, który często na Zachodzie postrzegany jest zbyt stereotypowo. Myślę, że trzeba to zmienić. Dlatego cieszę się, że mogę w tym wszystkim uczestniczyć, a także reprezentować Warszawę, miasto, w którym żyję i mieszkam od 30 lat” – powiedział Muniek Staszczyk. Klub Przyjaciół UEFA EURO 2012™ powstał po raz pierwszy w historii mistrzostw Europy – zostało do niego zaproszonych po 100 wybitnych i powszechnie szanowanych osobistości z Polski i Ukrainy. Połowa z nich została wybrana przez lokalne komitety organizacyjne, a pozostałe miejsca obsadzono osobami wybranymi w różnego rodzaju konkursach. Tytuł Przyjaciela Miasta-Gospodarza UEFA EURO 2012™ jest honorowy. Wskazane przez prezydentów osoby są zapraszane na oficjalne imprezy miejskie związane organizacją turnieju, ale mają też obowiązki. Wśród nich znajduje się m.in. promowanie w publicznych wystąpieniach i działaniach dobrego imienia miasta oraz budowanie przyjaznej i radosnej atmosfery wokół mistrzostw.