SATYRYKON LEGNICA 2023 rys. Xiaoqiang Hao (Chiny)
O bezstronności w mediach raz jeszcze
Publikujemy stanowisko KRRiT w sprawie angażowania się członków kierownictwa publicznej radiofonii i telewizji w kampanie polityczne.
STANOWISKO
Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
z dnia 5 października 2010 r.
w sprawie angażowania się członków kierownictwa publicznej radiofonii i telewizji w kampanie polityczne
W związku z powtarzającymi się w ostatnich miesiącach sytuacjami publicznego angażowania się w kampanie polityczne członków władz mediów publicznych, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przypomina, że zaangażowanie takie jest nie do pogodzenia z zasadą bezstronności, obowiązującą szczególnie publiczne rozgłośnie radiowe i telewizyjne.
Zarzuty w tych sprawach przekazywane były do KRRiT m.in. przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich i dotyczyły angażowania w kampanię wyborczą przed ostatnimi wyborami prezydenckimi osób z kierownictwa III Programu Polskiego Radia oraz Telewizji Polskiej, a ostatnio udziału Prezesa Zarządu regionalnej rozgłośni w Poznaniu w demonstracji politycznej. Zgodnie z obowiązkami określonymi w art. 21 ust. 2 pkt 1 – 4 ustawy o radiofonii i telewizji instytucje te gwarantować powinny w pełni rzetelny i obiektywny obraz wydarzeń i sprzyjać swobodnemu kształtowaniu się poglądów oraz formowaniu się ich opinii. Jest to szczególnie istotne w okresach kampanii wyborczych.
Dlatego też Krajowa Rada uznaje, że zarówno członkowie zarządów jak i osoby pełniące inne funkcje kierownicze w publicznym radiu i telewizji (zwłaszcza kierujące pracą redakcyjną) nie powinny angażować się w działania mające charakter kampanii politycznej. Niedopuszczalny jest aktywny udział w wiecach i demonstracjach politycznych, a także publiczne wsparcie kandydatów i organizacji politycznych. Takie zaangażowanie polityczne jest nie do pogodzenia z realizacją zadań spoczywających na nadawcach publicznych.